A Manó Múzeum következő foglalkozásai minden hónap utolsó szombatján vannak.
Cím: Rippl Rónai Múzeum Kaposvár, Fő u.10.
Manó Múzeum a médiában
Cikk a Somogyi Hírlapban: Észrevétlenül a természettudományok világába
„A CD-ROM- ok, az Internet, a multimédia világában a múzeum elvesztheti egyetlen létjogosultságát: a közönségét. Azt pedig csak egy átgondolt, pedagógiailag szervezett és irányított stratégiával lehet megtartani. Ez a múzeumpedagógia közeljövőjének a feladata.”
Új Pedagógiai Szemle: Kicsomagolt múzeum
Fényképgaléria a Manó Múzeumról
Foglalkozások célja
A gyermekek már egész kis kortól vonzódnak az állatokhoz, rendkívül érdekli őket minden könyv, film stb. amiben állatok szerepelnek.
A Manó múzeum célja, hogy a gyerekek közelebbről megismerkedhessenek az erdőben, tó környékén élő állatokkal és felfedezzék a múzeum varázslatos világát.
A berendezett erdő és a tó csodálatos kirándulásra hívja a családokat, élményszerűen, játékosan.
Minden foglalkozáson más és más állatokat vizsgálhatnak meg a gyerekek (látás és/vagy tapintás által) és tanulhatnak róla mondókát, éneket. A foglalkozás segíti az egyes állatoktól való félelem leküzdését.(Érdekes megfigyelni a gyermekek feloldódását egyes állatokkal kapcsolatban, pl. hüllők, bogarak.
A Manó múzeum segíti a gyerek közösséghez való szoktatását, kapcsolatteremtő, empatikus képességének fejlődését. Ezen kívül, a szülőknek jó alkalom ahhoz, hogy gyermeküket új oldalukról ismerhessék meg: hisz az óvodai, bölcsődei foglalkozáson nem lehetnek jelen.
A mondókák, dalok nemcsak ismeretet adnak át az adott állatról, növényről a gyermeknek, hanem több területen fejlesztik őt.
Néhány terület (a teljesség igénye nélkül): a mozgásos, mutogatós, utánzós mondókák, dalok jól alkalmazhatók a finommozgás fejlesztéséhez és a koordinált mozgás fejlődése észrevétlenül zajlik, hisz élvezi a gyermek, amit csinál. A zenei és beszédképességek egyidejű fejlesztése az agy harmonikus fejlődését vonja maga után, ettől fegyelmezettebbé, intelligensebbé, empatikusabbá válhat, a kommunikatív képessége jobb lesz és segíti a szocializációt.
A foglalkozáson elfogadom a gyermeket olyannak, amilyen (a zárkózottabbat szemlélődni, a tevékenyebbet tenni-, venni hagyom.) Nincs elvárás és teljesítménykényszer. Csak játék. Játék az erdőben és a tóparton.
Az órák vázát adó (korhoz illő) bábjelenetek, drámajáték-elemek (a dalok, mondókák mellett) a képzelet megmozgatásán kívül, a világ megismerésében segítik a gyerekeket.
Az órák felépítése
1. Az erdei manó köszönti a gyerekeket (bábos bevezető)
2. Erdei, tavi világ
3. Erdei manó elbúcsúzik
1.Az erdei manó köszönti a gyerekeket
A manó a dalával köszönti a gyermekeket a múzeumban. Ez az állandó, biztonságot nyújtó keret segíti az esetleges szorongások leküzdését, a ráhangolódást és figyelemfelkeltésre szolgál. Az erdei manó bevezeti a gyerekeket az erdőbe és megmozgatja őket.
A manó figurája többször is felbukkan a foglalkozás során: tőle lehet tanácsot kérni, megnevetteti a gyerekeket, néha rosszalkodik, nemet mond, alkudozik.
2. Erdei, tavi világ
Zongorakísérettel, furulyaszóval tanulunk az állatokról, növényekről, évszakokról, erdőről, mezőről, a tóról stb. Persze, előbukkannak az állatok báb vagy preparátum formájában. Érdekes dolgokat mesél magáról minden élőlény.
3.Manó elbúcsúzik
Elhangzik a manó-dal és elköszönünk egymástól. Szülőkkel rövid gondolatcsere.
Videó
Még több videó a video-galériában!